Znak towarowy jest to oznaczenie, które pozwala odróżnić oferowane przez Ciebie towary lub/i usługi, od towarów lub/i usług konkurencji. Znakiem towarowym co do zasady może być wszystko, byleby miało odróżniający charakter i dało się przedstawić w formie graficznej. Co do zasady – gdyż Urząd Patentowy może odmówić rejestracji danego znaku gdy uzna, że nie spełnia on wymaganych cech. Znak może być m.in.. słowny (np. ORANGE), graficzny ( np. logo apple), słowno – graficzny ( np. coca-cola), może nim być też np. kolor, zapis dźwięku.
Zarejestrowanie znaku towarowego daje Ci wyłączne prawo do korzystania ze znaku towarowego, a tym samym zabezpiecza przed nieuprawnionym wykorzystaniem go przez innych przedsiębiorców i stanowi oręże w walce z nieuczciwą konkurencją.
Zarejestrowany znak może również pomóc Ci osiągać dodatkowe zyski np. poprzez udzielenie na niego licencji, może być również przedmiotem obrotu. Znak może również podlegać licytacji w przypadku bankructwa, dzięki czemu pozyskane zostaną środki na spłatę zobowiązań wobec wierzycieli.
Co najważniejsze, dzięki rejestracji znaku towarowego, którym posługujesz się w ramach prowadzonej działalności, w sposób bezpieczny możesz budować reputację i wizerunek swojej marki. Z doświadczenia życiowego wynika, że chętniej sięgamy po produkty znanych nam marek, gdyż mamy większe zaufanie co do ich jakości.
Dlatego też już na etapie wprowadzania danych towarów czy usług na rynek, warto jest pomyśleć o zabezpieczeniu się na przyszłość, a więc by zarejestrować znak towarowy którym się posługujemy w ramach prowadzonej działalności.
Zarejestrować znak można w trzech procedurach:
– krajowej – ochrona udzielana jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a zgłoszenia dokonujemy za pośrednictwem Urzędu Patentowego w Warszawie.
– regionalnej – ochrona udzielana jest na terytorium całej Unii Europejskiej, dzięki czemu w ramach jednej procedury zapewniamy sobie ochronę we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej, również w tych które przystąpią do Wspólnoty w przyszłości.
– międzynarodowej – ochroną obejmuje się wybraną wiązkę krajów świata. Jednak by skorzystać z tej procedury należy najpierw zastrzec znak w Polsce lub w Unii Europejskiej, a w dalszej kolejności dopiero rozszerzać ochronę na kolejne kraje świata.
Procedura rejestracji znaku towarowego nie jest oczywista i można napotkać trudności ze strony Urzędu Patentowego. Dlatego też, służymy pomocą i zapraszamy do kontaktu.